مانوپارت

درباره مانوپارت

نوآوری در صنعت لازمه حیات و پویایی آن است و صنعت مولد که از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود.

اطلاعات تماس

مجله مانوپارت

اینجکتور لنز داخل چشمی

چشم­ها نور منعکس ‌شده از اشیا را می­‌بینند. نور منعکس‌­شده از قرنیه عبور کرده و به وسیله عدسی بر روی شبکیه در پشت چشم متمرکز می‌شود. کیفیت تصویر متمرکز­شده به عوامل زیادی از جمله شفافیت قرنیه و عدسی بستگی دارد.

هنگامی که ضربه، سن یا بیماری باعث کم­‌شدن شفافیت عدسی شود، بینایی به دلیل کاهش نوری که می‌­تواند به شبکیه چشم منتقل شود رو به زوال می‌گذارد. این نقص در عدسی چشم از نظر پزشکی به عنوان آب مروارید شناخته می‌شود. درمان این عارضه برداشتن عدسی کدر با جراحی و کاشت یک لنز مصنوعی یا IOL است.

لنز­های مصنوعی ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی و ﻗﺎﺑـﻠﯿﺖ ﺗﺎ ﺷـﺪن ﺑـﻪ دو دسته ﺳﺨﺖ و ﺗﺎﺷـﻮ (foldable) ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ­ﺷﻮﻧﺪ. بهره­‌گیری از مواد انعطاف‌پذیر، این امکان را می‌دهد که جراح با یک برش بسیار کوچک، لنز را داخل چشم قرار دهد و نیازی به بخیه­‌زدن نباشد. برای کاهش احتمال آستیگماتیسم قرنیه یا عفونت پس از جراحی، برش کوچکتر ترجیح داده می­‌شود. تکنیک‌های جراحی و لنز­های داخل چشمی جدید، جراحی از طریق برش‌های بسیار کوچک،‌۲.۴ میلی‌متری و کوچک‌تر، را ممکن می­‌سازند. چنین برش­های کوچکی مستلزم آن است که IOL بسیار محکم فشرده شود.

امروزه برای از بین­‌بردن احتمال آلودگی باکتریایی و یا خطای عملیاتی از اینجکتوری منحصر به فرد برای کاشت لنز نرم داخل چشمی استفاده می­‌شود. اینجکتور دارای یک بدنه اصلی (شامل قسمت تنظیم، بخش انتقال و نازل) و یک مکانیزم هل دادن لنز تنظیم­ شده، است.

بعد از قرارگیری لنز و کارتریج در محل موردنظر، جراح نوک اینجکتور را از گوشه عنبیه به کمک سوراخی که قبلاً تعبیه کرده است به محل عدسی می‌رساند. حال با فشردن یا پیچاندن پیستون اینجکتور، زائده‌ای به درون کارتریج رفته و لنز را هل می‌دهد. یک اینجکتور ایده‌­آل باید کاملاً کنترل­‌شده، دقیق و به آرامی لنز را به محل کاشت هدایت کند تا از پارگی و صدمه­‌دیدن لنز جلوگیری شود.

اینجکتور­ها می‌توانند یک‌بارمصرف یا قابل‌استفاده‌ی مجدد باشند اما جنس آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که قابلیت استریل­‌شدن داشته باشند. در این حالت کارتریج‌ها یک‌بارمصرف‌اند.

بدنه اصلی می­‌تواند از مواد مختلفی ساخته‌­شود مانند فولاد زنگ­‌نزن، تیتانیم و یا رزین مصنوعی. کارتریج از ماده‌­ای ترموپلاستیک همانند پلی­پروپیلن و به روش قالب­‌گیری تزریقی ساخته می­‌شود.

اینجکتور کارتریج ردیف 15 از اولویت 1 تولید ملزومات مصرفی پزشکی و آزمایشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. به گزارش ایسنا در سال 98 به نقل از دبیر کل و رئیس هیأت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران، سالانه 800 هزار عمل جراحی آب مروارید، در ایران انجام می‌شود.

محققان شرکت‌های دانش بنیان داخلی به دانش فنی طراحی و ساخت اینجکتور کارتریج دست یافته‌­اند که با این موفقیت نام ایران در میان ۶ کشور صاحب این فناوری قرار گرفته­‌است.

در راستای بومی­‌سازی این فناوری، قالب­‌های مورد نیاز برای تولید اینجکتور کارتریج در شرکت همگرتوس ساخته‌­شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهارده =