مانوپارت

درباره مانوپارت

نوآوری در صنعت لازمه حیات و پویایی آن است و صنعت مولد که از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود.

اطلاعات تماس

مجله مانوپارت

کاربرد پیل سوختی در صنعت خودروسازی

رشد روزافزون استفاده از منابع تجدیدناپذیر فسیلی، محدودیت این منابع و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از به کارگیری آن­ها سبب توجه جدی جهانیان به تنوع‌بخشی و بهره‌گیری از منابع جدید انرژی با استفاده از روش­‌های پایدار، ایمن و سازگار با محیط‌زیست شده است.

در این میان با توجه به ویژگی‌­های خاص هیدروژن، پیش‌بینی می‌شود که بخش عمده‌ای از انرژی موردنیاز نسل­های آتی از این ماده تأمین شود به گونه‌ای که صاحب‌نظران، عصر آتی را متعلق به هیدروژن و فناوری­‌های مربوط به آن می‌دانند.

فناوری پیل سوختی که در آن، هیدروژن طی واکنش شیمیایی با اکسیژن به الکتریسیته و حرارت تبدیل می‌شود، یکی از بهترین گزینه‌های تولید انرژی الکتریکی در آینده محسوب می‌گردد.

پیل­های سوختی برای بسیاری از کاربردهای حمل‌ونقل شامل اتوموبیل­‌ها، اتوبوس‌­ها، وانت­‌های کوچک، اسکوتر­ها و دوچرخه­‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

تولیدکنندگان خودرو به فناوری پیل سوختی علاقه‌­مند هستند زیرا این فناوری «نسل بعدی» است که می‌­تواند آلایندگی کم یا صفر داشته باشد.

پیش­‌بینی می‌­شود تا سال 2040 که بازار خودروهای الکتریکی به 350 میلیون دستگاه برسد که از این تعداد 300 دستگاه خودروهای سواری خواهد بود. انتظار می­‌رود تا همان سال 50% وسایل نقلیه عمومی و باری جدید، الکتریکی یا هیدروژنی باشند.

راندمان سوخت بالاتر، بُرد رانندگی طولانی­‌تر و سوخت‌­گیری سریع، نیروی محرکه رشد بازار خودرو برای کاربردهای جدید پیل سوختی است.

اولین خودرو­های هیدروژنی تولید انبوه نخستین­ بار توسط تویوتا، هوندا و هیوندای معرفی شدند.

Audi h-tron quattro

نسل پنجم فناوری پیل سوختی آئودی و فولکس واگن با استفاده از مواد سبک وزن و با توان خروجی تا 110 KW

Toyota Mirai

Mirai با ترکیب هیدروژن و اکسیژن هوا، نیرو تولید می­‌کند.

Hyundai 2019 Nexo

پیل سوختی توسعه یافته توسط هیوندا تبدیل 60% سوخت هیدروژنی به انرژی را میسر می­‌کند، درحالی‌که در موتورهای بنزینی معمولی تنها 25% سوخت به نیروی محرکه تبدیل می­‌شود.

 

علیرضا دهقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =