برنامه پذیرش اکثر شتابدهندهها، در راستای بررسی استارتاپهای حوزه نرم و کمک به رشد و توسعه آنهاست. این در حالی است که استارتاپهای سختافزاری به ویژه استارتاپهای فناوری پیچیده اغلب برای یافتن مکان مناسب با مشکل مواجه هستند.
صنعت خودرو با گردش مالی سالانه حدود 1.5 تریلیون دلار بدون احتساب قطعات یدکی و خدمات، یکی از بزرگترین صنایع جهان است. این بازار، بازاری با بازیگران بزرگ محسوب می شود؛ به طوری که درآمد فولکس واگن یا تویوتا بیش از 250 میلیارد دلار؛ نزدیک به اپل یا سامسونگ است. تعداد کمی از این نهنگها همراه با دهها نمونه کوچکتر وجود دارند؛ به عنوان مثال تسلا که با وجود خبرساز بودن، در سال 2018 پنجاه برابر کمتر از تویوتا خودرو تولید کرده است.
اکثر خودروسازان سودآور هستند، بنابراین آنها می توانند سالیانه میلیاردها دلار در تحقیق و توسعه برای چندین سال هزینه کنند و حتی برای بیشتر از آن هم برنامه ریزی کنند. اگرچه پرهیاهوترین هدف در زمینه خودروسازی، تولید یک خودروی خودران است، اما این تنها یک نوک کوه یخ محسوب می شود که شامل خدمات، مواد، باتری ها، پیشرانه ها و بسیاری موارد دیگر است.
مسئله این است که اگر در حال اختراع مثلا یک فناوری پوشش ضد زنگ جدید هستید، که منجر به میلیونها دلار اثر اقتصادی در آینده میشود، در شتابدهندههای استارتاپی معمولی که بر روی نرمافزار متمرکز شدهاند، پذیرفته نخواهید شد. اما جای نگرانی نیست، لازم است در درست را بکوبید، مثلا درب یک شتابدهنده استارتاپی خودرو.
این مطالب را نیز، شاید دوست داشته باشید:
چه چیزی برنامه های استارتاپی خودرو را خاص می کند
مطمئناً هیچ تعریف دقیقی از این که چگونه یک شتابدهنده یا مرکز رشد خودرو (محرکه، حمل و نقل و غیره) را مورد بررسی قرار دهیم، وجود ندارد. داشتن بزرگترین استارتاپ خودروی خودران Cruise در کارنامه، YC (Y Combinator) را به یک شتاب دهنده خودرو تبدیل نمی کند، حتی اگر موفق ترین استارتاپ در میان استارتاپهایش باشد. من فکر میکنم این بازیگران بزرگ صنعت در قالب شرکا هستند که تفاوت را ایجاد میکنند و دسترسی مستقیم به یک بازیکن بزرگ خودرو (که یک شریک صنعتی یا شرکتی است) ارزشی است که شتابدهنده خودرو میتواند ارائه کند.
مفهوم شراکت انتظار دارد که شما روی یک طرح مشترک تمرکز نکنید، بلکه روی یک پیشنهاد دقیق به یک شریک کلیدی تمرکز کنید. بنابراین شما باید حداقل به طور خلاصه بفهمید که تجارت آنها در مورد چیست. حتی بهتر این است که بدانید آنها به کجا میروند. من فکر نمیکنم که شتابدهنده، تمام درهای مورد نیاز شما را باز کند، اما حداقل به شما یک برنامه پایه میدهد که موجب صرفه جویی در هزینه ها شود. خبر خوب این است که برخلاف VCها، شرکای صنعتی در حالی که اغلب اصلا سرمایه گذاری نمیکنند، همیشه نیز (نه به طور قطع)، بر روی تک شاخ ها و بازگشت ۱۰۰ برابری متمرکز نیستند.
کاهش ریسک شکست استارتاپ یکی از اهداف شتابدهنده است، بنابراین احتمال بیشتری دارد که یک استارتاپ کوچک و قابل درک را بپذیرند، تا ریسک سرمایهگذاری در راهاندازی فیسبوک بعدی.
برنامه های استارتاپی خودرو در یک نگاه
در حال حاضر، 22 برنامه شتابدهی توسط 27 شرکت پشتیبانی می شود، اما به دلایل مختلف احتمالاً در طول زمان تغییر می کند. شتابدهی استارتاپ یک صنعت جاافتاده نیست، بنابراین برخی از شرکتها پس از چند بار برنامههای موجود خود را میبندند، برخی تعداد شرکا را افزایش میدهند و غیره.
در اینجا لیستی از برنامهها و شرکای اصلی آنها آمده است:
- AI Ventures (تویوتا)
- سرمایه گذاریهای اتحاد (رنو، نیسان، میتسوبیشی)
- گاراژ استارتاپBMW (BMW)
- Co-Pace (قاره ای)
- درایو (هوندا، ولوو، آپتیو)
- فلوکسونیت (Osram)
- شتابدهنده محرکه آینده (فولکس واگن)
- سرمایهگذاران GM (GM)
- گرٌو – پلتفرم استارتاپی بوش (Bosch)
- Hella ventures (Hella)
- هوندا Xcelerator (هوندا)
- Impact Connected Car (PSA)
- آزمایشگاه اینفینیتی (اینفینیتی)
- Inmotions Ventures (جگوار لندرور)
- آزمایشگاه نوآوری JLR (جگوار لندرور)
- mobilityXLab (Volvo Cars, CEVT (Geely), Veoneer)
- اتوبان استارتاپ (دایملر، زد اف، پورشه، وباستو، هلا)
- Techfounders (ADAC, Knorr-Bremse)
- Techstars Mobility (فورد، هوندا، ولوو)
- آزمایشگاه نوآوری تویوتا (تویوتا)
- URBAN X (مینی، BMW)
- مرکز نوآوری ZF (ZF)
در حال حاضر، بیشتر برنامهها بخشی از فعالیت های یک شرکت هستند و تنها تعداد کمی از آنها توسط سازمانهای مستقلی مانند TechStars، Startup Autobahn یا دانشگاه فنی مونیخ برگزار میشوند. همچنین، از هر 3 برنامه فقط 2 برنامه در حال پذیرش هستند، بقیه منتظر راه اندازی مجدد بوده یا حتی به حالت تعلیق قرار دارند. (در حالی که به نظر می رسد برنامه به طور کلی فعال است).
از نظر جغرافیایی، بیشتر برنامه ها بین ایالات متحده آمریکا و اروپا تقسیم می شوند، به طور دقیق تر، بین آلمان؛ به عنوان خانه بسیاری از تولید کنندگان و تأمین کنندگان خودرو، سیلیکون ولی؛ به عنوان مرکز نوآوری جهان و دیترویت MI به لطف چند برنامه بسیار قوی توسط Techstars و GM. چه کسی دیگری روی نقشه است؟ سوئد، چین و بریتانیا. ناگفته نماند که همه شتاب دهنده ها درخواست های خارج از کشور را می پذیرند، اما لازم است استارتاپها برای شتابدهی در محل حضور داشته باشند.
آنچه شتابدهنده های استارتاپی خودرو از متقاضیان انتظار دارند
به نظر می رسد چند رویکرد وجود دارد که شتاب دهنده های خودرو به اشتراک می گذارند.
منطقه تمرکز
مهم نیست که یک شتابدهنده مناطق تمرکز خاص خود را در وب سایت ذکر کرده یا آنچه را که به آن علاقه دارد فاش نمیکند، موضوعات عمدهای وجود دارند که در حوزه خودرو در نظر گرفته میشوند و عبارتند از:
- هر چیزی که با خودروهای خودران و ایمنی فعال مرتبط است: هوش مصنوعی، CV، لیدار، رادار و سایر حسگرها، ترکیب سنسورها
- چند رسانه ای،HMI (رابط انسان و ماشین)، امنیت سایبری
- وسایل نقلیه الکتریکی
- انرژی و باتری، مواد پیشرفته، پیشرانهها
- ناوبری داخلی و خارجی، نقشه های HD
- تحرک به عنوان یک سرویس (MaaS) شامل خودرو و سواری، تدارکات و کنترل ناوگان
- خدمات مالی و بیمه
مرحله فعالیت
شتاب دهنده ها بر شرکت هایی متمرکز شده اند که حداقل یک محصول اولیه برای ارائه دارند. برخی از شتابدهندهها ادعا میکنند که مرحله آگنوستیک هستند، اما فراموش نکنید که آمادگی برای پروژه آزمایشی یکی از مزایایی است که این برنامه ها به یک استارتاپ میدهند.
من هیچ محدودیت رایج دیگری را درباره شتابدهندههای خودرو کشف نکردم. شرکت های خارج از کشور را میپذیرند و به نظر میرسد اکثر آنها بر روابط نسبتاً طولانی مدت (6 ماه یا بیشتر) تمرکز دارند، اما این نشاندهنده سبکی از تجارت خودرو است.
منبع:
https://medium.com/frontier-tech-review/automotive-startup-accelerators-05-2019-5f06a5624927