مانوپارت

درباره مانوپارت

نوآوری در صنعت لازمه حیات و پویایی آن است و صنعت مولد که از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود.

اطلاعات تماس

مجله مانوپارت

نوآوری شرکتی چیست؟

می‌دانیم که استارتاپ‌ها به طور فزاینده‌ای از همتایان شرکتی خود بهتر عمل می‌کنند، لذا برای شرکت‌های ثابت هم ضروری است که مدل نوآوری شرکتی را در کسب‌و کار خود بپذیرند. تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها، فعالانه به نوآوری از طریق تحقیق و توسعه داخلی، تیم‌های نوآوری شرکتی، آزمایشگاه‌های نوآوری داخلی و برنامه‌های شتاب‌دهنده خارجی فکر می‌کنند. با این توصیفات، نوآوری شرکتی چیست؟

تاریخچه نوآوری شرکتی

شرکت‌ها به طور سنتی بر اساس یک محصول بسیار موفق ساخته شده‌اند که در ادامه، شرکت خود را بر روی واحد تجاری موجود گسترش می‌دهند. این در حالی است که بخش‌های تحقیق و توسعه تنها بر روی بهبود محصولات موجود با شناسایی مدل‌های کسب‌وکار حمایت‌کننده متمرکز بوده اند.

با این حال، آنچه قبلاً موفق بود، اکنون با هجوم استارتاپ‌هایی که در این فرآیند اخلال ایجاد می کنند، تغییر کرده است. در حالی که شرکت‌ها نشان داده‌اند در شناسایی فرصت‌های مخرب ضعیف هستند، استارتاپ‌ها در تجسم مجدد فرصت‌های قدیمی بسیار خوب عمل می‌کنند. در محیط کنونی، شرکت‌ها باید مدل‌های کسب‌وکار خود را بازنگری کرده و مجدداً ابداع کنند و موفقیت‌های تولید شده داخلی را با نوآوری‌های خارجی ترکیب نمایند.

نوآوری شرکتی چگونه کار می‌کند؟

نوآوری شرکتی را می‌توان به عنوان فرآیند اجرای فرصت‌های نوآوری جدید توسط شرکت‌ها در مدل‌های تجاری موجود تعریف کرد. شرکت‌های تأسیس‌شده که درگیر نوآوری شرکتی هستند، معمولاً یک تیم اختصاصی برای تلاش‌های نوآورانه دارند.

در مطالعه‌ای روی 26 شریک شرکتی که توسط مرکز فناوری Plug and Play انجام شد، اکثریت آنها یک تیم نوآوری متشکل از 20 نفر داشتند. هدف اصلی آنها پیاده‌سازی اثبات مفاهیم (POC) و پایلوت‌ها در سراسر شرکت است. این را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، در درجه اول از طریق تحقیق و توسعه در داخل شرکت و با همکاری با شتاب‌دهنده‌های شرکتی برای استفاده از شبکه استارتاپی آنها.

با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی نوآوری شرکتی، پیاده‌سازی استراتژیک یک فناوری جدید است، یکی از فرآیندهای مشخص، یافتن منابع برای استارتاپ‌ها است. راه‌های متداول تأمین منابع برای استارتاپ‌ها شامل شتاب‌دهنده‌های خارجی، برنامه‌های نوآوری درون سازمانی، و بازوهای سرمایه‌گذاری شرکتی (CVC) است.

تیم نوآوری باید با تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای مختصر از معیارها، یک استارتاپ را از نزدیک ارزیابی کند. دو سوال اساسی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • رقبای اصلی آنها چه کسانی هستند؟
  • آنها می‌خواهند با کدام واحدهای تجاری کار کنند؟

چرا نوآوری شرکتی مهم است؟

شرکت‌ها در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که در پیشبرد مدل‌های تجاری موجود بسیار موفق هستند. با این حال، آنها اغلب در شناسایی فرصت‌های جدید جدا از هم برای رشد و توسعه شکست می‌خورند. از سوی دیگر، استارتاپ‌ها در تجسم مجدد نحوه عملکرد و رشد یک صنعت، عالی هستند. نوآوری با ایجاد مزیت رقابتی در نفوذ سریعتر به بازارها برای موفقیت شرکت بسیار مهم است. با ایجاد یک رابطه سودمند متقابل با استارتاپ‌ها و کارآفرینان، شرکت‌ها می‌توانند کسب‌وکار موفق طولانی‌مدت را برای نسل‌های آینده تضمین کنند.

اگر ثابت شود که استارتاپ مناسب است، تیم نوآوری یک POC یا پایلوت را اجرا خواهد کرد. این به استارتاپ ها اجازه می‌دهد تا قبل از ادغام کامل با مدل کسب‌وکار شرکت، محصول خود را در یک محیط امن آزمایش کنند. تیم نوآوری مسئول است استارتاپ‌ها را در این دوره آزمایشی ارزیابی نموده و تعیین کند که آیا آنها برای حرکت رو به جلو مجهز هستند یا خیر.

منبع:

https://www.plugandplaytechcenter.com/resources/what-corporate-innovation/

ضمنا؛ مرکز نوآوری و شتابدهی مانوپارت، دوره summercamp کارورزی حرفه ای را برای تابستان امسال طراحی کرده است. این دوره فرصتی برای کارورزی فنی و مهارتی در کنار افراد حرفه‌ای است و هدف از برگزاری این دوره شناخت هر چه بیشتر توانمندی و پتانسیل‌های خود در کنار رشد و توسعه مهارت‌های نرم و سخت می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بییشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:

ثبت نام در دوره کارورزی حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + شش =