مانوپارت

درباره مانوپارت

نوآوری در صنعت لازمه حیات و پویایی آن است و صنعت مولد که از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود.

اطلاعات تماس

مجله مانوپارت

انرژی های تجدیدپذیر

توسعه و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر موجب كمك به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شده و از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر كشوری محسوب می‌شود. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند باعث كاهش وابستگی به منابع فسیلی و كاهش انتشار گازهای آلاینده شود.

منابع انرژی تجدید پذیر به آن دسته از منابع انرژی گفته می‌شود كه پس ازمصرف، دوباره از نو به وجود می‌آیند و شامل انرژی خورشید، انرژی باد، انرژی زمین‌گرمایی، انرژی آب، انرژی دریا و انرژی زیست توده می‌شوند. استفاده از تجهیزات مناسب برای مهاركردن این انرژی‌ها حرف نخست در صنعت تولید را می‌زند؛ موضوعی كه به دانش روز و توان علمی نخبگان هر جغرافیا برمی‌گردد.

گذاری جهانی در عرصه انرژی در حال روی دادن است.

ویرایش 2017 گزارش وضعیت جهانی تجدیدپذیرهای رن 21 (جی اس آر) نشان می‌دهد كه گذاری جهانی در عرصه انرژی در حال روی دادن است. روشهای خلاقانه و پایدارتر تامین انرژی بشر- از طریق برنامه‌‍ریزی یکپارچه‌تر، اتخاذ مدلهای كسب و كار جدید و انگیزه‌بخش و استفاده خلاقانه‌تر از فناوری‌های كلیدی- در حال شتاب بخشیدن به تغییر الگوی وابستگی دنیا به سوخت‌های فسیلی است.

انواع انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. از انرژی خورشید برای تولید برق، استفاده دینامیکی، گرمایش محوطه‌ها و ساختمان‌ها و خشك‌كردن تولیدات كشاورزی استفاده می‌شود. در سال 2016، هر ساعت بیش از 31000 صفحه خورشیدی در جهان نصب شد.

انرژی باد

باد یکی از نمودهای انرژی خورشید و همان هوای متحرک است. قدیمی‌ترین روش استفاده از انرژی باد، به ایران باستان باز می‌گردد. برای نخستین بار، ایرانیان موفق شدند با استفاده از نیروی باد، دلو (دولاب) یا چرخ چاه را به گردش درآورده و از چاه‌های آب خود، آب را به سطح مزارع برسانند. یونانیان برای خردكردن دانه‌ها و مصری‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها برای قایقرانی و آبیاری از انرژی باد استفاده كرده‌اند.

تا پایان 2016، بیش از 90 كشور در توسعه پروژه‌های بادی فعال بودند. برق بادی در تعداد رو به رشدی از بازارها، كم‌هزینه‌ترین گزینه برای ایجاد ظرفیت‌های جدید برق شده است.

انرژی زمین گرمایی

منبع انرژی زمین‌گرمایی حرارت طبیعی زمین است كه از مواد مذاب یا ماگما نشأت می‌گیرد. این انرژی در اثر تجزیه رادیواكتیو عناصر موجود در پوسته زمین و همچنین فشار زیاد ایجاد می‌شود. هر چه به عمق زمین افزوده شود، دما افزایش می‌یابد. انرژی زمین‌گرمایی بر خلاف سایر انرژیهای تجدیدپذیر محدود به فصل، زمان و شرایط خاصی نبوده و بدون وقفه قابل بهره‌برداری است. انرژی زمین‌گرمایی افزون بر تولید انرژی الکتریکی، دارای كاربردهای دیگری از قبیل گرمایش ساختمان‌ها، فعالیت‌های صنعتی و ایجاد مراكز گردشگری برای بهره‌مندی از خواص درمانی آب‌های گرم درون زمین است.

در سال 2016 اندونزی و تركیه در زمینه نصب ظرفیت‌های جدید برق زمین‌گرمایی پیشتاز بودند و اروپا همچنان بازاری فعال در زمینه گرمایش زمین‌گرمایی باقی ماند.

انرژی زیست توده

زیست توده یا بیوماس یك منبع تجدیدپذیر انرژی است كه از مواد زیستی به دست می‌آید. منابع بیوماسی كه برای تولید انرژی مناسب هستند، بطور عمده به شش گروه تقسیم بندی می‌‎گردند :

  • جنگل ها و ضایعات جنگلی
  • محصولات و ضایعات كشاورزی، باغداری و صنایع غذایی
  • فضولات دامی
  • فاضلاب‌های شهری
  • فاضلاب‌ها، پسماندها و زائدات آلی صنعتی
  • ضایعات جامد زباله‌های شهری

انرژی آبی

انرژی حاصل از جریان آب است. بیش از 2000 سال پیش، یونانیان باستان از نیروی آب برای چرخاندن چرخ ها برای آسیاب غلات استفاده می كردند. امروزه یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تولید الکتریسیته است و اغلب در صورت وجود، روش ارجح است. استفاده از نیروگاه‌های آبی كوچك می‌تواند موجب توسعه مناطق روستایی شود.

انرژی اقیانوسی

می‌توان از جزر و مد، امواج و جریانهای اقیانوسی برای تولید برق استفاده كرد. اگرچه هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است و هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 14 =