مانوپارت

درباره مانوپارت

نوآوری در صنعت لازمه حیات و پویایی آن است و صنعت مولد که از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود.

اطلاعات تماس

مجله مانوپارت

۳ نوآوری در پلاستیک پزشکی

پلاستیک پزشکی چندین جنبه از صنعت مراقبت های بهداشتی را متحول کرده است، استریل کردن ابزارها و تجهیزات را آسان تر نموده و ایمنی بیماران و پزشکان را بالاتر برده است. اما پلاستیک، پتانسیل بسیار بیشتری از استفاده ساده برای روتختی و چاقوی جراحی دارد. روش های شگفت انگیزی وجود دارد که محققان از پلاستیک های درجه پزشکی برای بهبود و حتی جایگزینی اندام های انسان استفاده می کنند.

چرا پلاستیک؟

با وجود تمام پیشرفت‌های باورنکردنی در پروتز و اندام‌های مصنوعی که امروزه در صنعت پزشکی اتفاق می‌افتد، فکر کردن به پلاستیک به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی اندام همچنان می‌تواند سخت باشد. اما ورق پلی کربنات پزشکی و پلی پروپیلن پزشکی و همچنین اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) برای این روش‌ها ایده‌آل هستند زیرا می‌توانند چندین بار استریلیزه شوند و تماس طولانی مدت با مایعات بدن داشته باشند. ناگفته نماند که چندین نوع پلاستیک ضد حساسیت وجود دارد.

یکی دیگر از عوامل مهم در محبوبیت پلاستیک پزشکی برای نوآوری های مراقبت های بهداشتی، فناوری چاپ سه بعدی است. در اوایل دهه 2000 وقتی که کشف شد سلول های زنده می توانند از طریق نازل چاپگرهای جوهر افشان زنده بمانند، پرینت سه بعدی به وسیله ای عملی برای ایجاد پروتزها و اندام ها تبدیل شد. امروزه از فناوری چاپ سه بعدی پیشرفته برای اتصال پلیمرهای پلاستیکی با این سلول های زنده استفاده می شود تا بافتی زنده و کاربردی ایجاد شود که بتواند شکل خود را حفظ کند. در حالی که همه پیشرفت‌های مرتبط با پلاستیک پزشکی مشمول چاپ سه بعدی نمی‌شوند، این فناوری در بسیاری از کاربردها کمک می‌کند. بنابراین، چه چیزی را می توان با کمک پلاستیک پزشکی ساخت؟

قلب مصنوعی موقت

با این که این فناوری هنوز به عنوان یک راه حل مادام العمر قابل اجرا نیست، اما قلب های مصنوعی ساخته شده از پلاستیک پزشکی خاص به افزایش عمر بیماران در انتظار پیوند قلب کمک می کند. این پلاستیک برای دوام طولانی‌مدت طراحی شده است و از مقاومت خستگی بالایی برخوردار است تا از سلامت و ایمنی بیمار تا زمانی که قلب ارگانیک در دسترس باشد، اطمینان حاصل کند. این فناوری به‌ویژه برای بیمارانی که بدن‌شان قلب‌های ارگانیک را در گذشته رد کرده است یا صرفاً نارسایی قلبی را تجربه کرده‌اند، اهمیت دارد زیرا ترکیب پلاستیک زیست‌سازگار است. بنابراین، بدن بیمار قبل از دریافت قلب ارگانیک، اندام را پس نمی زند و آسیب بیشتری را تحمل نمی کند.

پوست برای پروتز و پیوند پوست

هنگامی که پلاستیک با سلول های بنیادی پوست ترکیب می شود، می توان از آن به عنوان پیوند پوست برای بهبود سوختگی ها و زخم ها استفاده کرد. علاوه بر این، محققان در حال مطالعه پلیمرهای “خود ترمیم شونده” هستند که می توانند پس از برش خود را ترمیم کنند. آنها فقط باید لبه های بریده شده را نگه دارند یا گرم کنند تا دوباره به هم بپیوندند و خواص مکانیکی خود را حفظ کنند.

نوآوری دیگری که در حال مطالعه است پلیمرهایی هستند که از رسانایی الکتریکی برای تقلید حساسیتی که پوست ارگانیک تجربه می کند استفاده می کنند. این شکل از پلاستیک پزشکی می تواند برای ایجاد پروتزهایی با حساسیت لمسی استفاده شود که به کاربرانی که از آنها استفاده می کنند کمک می کند تا حس لامسه خود را بازیابند. با این حال، این پیشرفت ها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. هنوز راه زیادی در پیش است تا یک جایگزین واقعی پوست که می تواند انعطاف پذیری، کشش، التیام و احساس داشته باشد، در دسترس قرار گیرد.

اندام های مصنوعی برای روندهای تمرینی

یکی از برنامه های پرینت سه بعدی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، کپی های اندامی برای جراحان ایجاد می کند تا قبل از اینکه عمل جراحی را روی بیمار شروع کنند، روی آن تمرین کنند. اسکن های ام آر آی و سی تی به یک چاپگر سه بعدی وارد می شوند و با کمک یک طراح، اندامی تقریباً یکسان چاپ می شود. این اندام ها عموما از پلاستیک یا شیشه پزشکی ساخته می شوند. سپس جراحان می توانند “ارگان” را در دستان خود بگیرند و آن را از نزدیک ببینند تا بهترین رویکرد ممکن را برای جراحی برنامه ریزی کنند و حتی روش انتخابی خود را تمرین کنند. سپس می توانند عملیات پیچیده با خطر بسیار کمتری برای بیمار انجام دهند.

پلیمر در مانوپارت

 به گزارش PBS، قلب یک انسان تقریباً 100000 بار در یک روز و حدود 35 میلیون بار در یک سال می­‌تپد. چالش ساخت یک قلب مصنوعی که بتواند با این دوام برابری کند را تصور کنید. با این‌حال دانشمندان با خلق پلاستیک های نوآورانه دریچه های جدیدی به روی جراحی قلب باز کردند.

یکی از حوزه­‌های فعالیت مانوپارت، صنعت پزشکی با رویکرد محصولات پلیمری است.

 

منبع: https://www.acplasticsinc.com/informationcenter/r/medical-plastic-innovations

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =